Om foreningen

Om os

Velkommen til Alssund Biavlerforening!

Vi er en passioneret gruppe af biavlere baseret på det smukke Als i Sønderjylland. Vores forening blev grundlagt i 1998 med det formål at fremme biavlen, og støtte og informere vores medlemmer, såvel som at øge offentlighedens bevidsthed om biernes vitale rolle i vores økosystem.

Alssund Biavlerforening er en mangfoldig sammenslutning bestående af både erfarne biavlere og dem, der lige er begyndt på deres rejse i biavlens fascinerende verden. Vores medlemmer kommer fra alle dele af Als, hver med deres unikke viden, erfaring og passion for biavl.

Vores arbejde omfatter at yde støtte til medlemmer gennem undervisning og vejledning i biavlens kunst og videnskab. Vi holder regelmæssige møder og workshops, hvor vi deler vores erfaringer, løser problemer sammen, og lærer nye teknikker og metoder. Disse møder er også en fantastisk mulighed for at netværke og skabe stærke bånd inden for vores fællesskab.

Alssund Biavlerforening er engageret i at sprede viden.

Vi arrangerer besøg i skoler og lokalsamfund, hvor vi demonstrerer biavlens processer og forklarer biernes kritiske rolle i vores miljø.

Vi er stolte af vores engagement i at beskytte og fremme bierne og biavlen. Vi tror på, at hver enkelt bi tæller og gør en forskel. Vi inviterer dig til at blive en del af vores forening, uanset om du er en erfaren biavler, en nybegynder, eller bare en bi-entusiast.

Velkommen til vores summende fællesskab - Alssund Biavlerforening!

Titel Navn Telefonnummer Email
Formand Preben Hansen 61 65 40 62 carnica@live.dk
Næstformand Jesper Berthing 24 76 41 85 jberthing@gmail.com
Kasserer
Sekretær Margit Cargnelli 24 25 61 16 nipsenaal2@live.dk
Medlem Andreas Kaad 51 74 32 66 karinkaad@hotmail.com
Suppleant Lars Friis 23 42 48 60 hansen.friis@pc.dk
Suppleant Benjamin Reigardt 28 10 52 68 breigardt@web.de

Bestyrelsen i Alsund Biavlerforening efter konstituering (2. Oktober 2023)

Biavl er for alle!

Biavl er for alle, uanset alder, og det er en hobby for hele familien.

Som biavler har du mulighed for på nærmeste hold, at følge med i bisamfundets liv.

Gøremålene for en biavler drejer sig først og fremmest om at sørge for, at bisamfundet har det godt. Det vil blandt andet sige, at de har plads nok til yngel og honning. Og så er der selvfølgelig den herlige fornøjelse at høste honningen.

Den indsamlede honning er egentlig bisamfundets vinterforråd, hvorfor biavleren er nødt til at erstatte den fratagne honning med sukker. Fodringen af bisamfundet sker som regel i begyndelsen af august.

Honningbier er vigtige bestøvere

Med honningbier i haven er du sikret ordentlig bestøvning af b.la frugttræer og buske. Herudover får du din egen herlige honning, som du kan nyde sammen med udbyttet af haven. Jordbær med nyslynget honning – det er noget, der smager!

I foråret afholdes der begynderkurser i biavl over hele landet, hvor du kan få hjælp og vejledning af erfarne biavlere til at komme i gang.

Honningen

Honning er et helt unikt naturprodukt, som er kendetegnet ved sine mange gode egenskaber, og honning er ikke bare honning. Der er meget store forskelle, både hvad angår smag og konsistens, honninger imellem. Det afhænger af hvilke planter nektaren er indsamlet fra. Et par glas af din egen honning er en helt særlig gave, som du kan forære familie og bekendte.

Du behøver ikke være bange for honningbierne

Er du ikke allergisk over for bistik, så er der ikke noget at være bange for. Ofte forveksles hvepse med honningbier, hvilket har gjort, at mange forbinder honningbierne med smerte og ubehag.

Mange års forædling har gjort, at vi i dag har fredelige bier. Der er mange eksempler på, at biavlere har haft et par bifamilier stående i sin parcelhushave, uden at naboen har lagt mærke til det, før biavleren har fortalt det.

Ved at tage nogle få og simple hensyn ved indretningen af en bigård, er det muligt, stort set at undgå gener ved bihold.